Pre vyhľadávanie kliknite sem

Dotyková plocha: riziká prehustenia a podhustenia

Zdajú sa vám pneumatiky vášho vozidla impozantné a pevne ukotvené v asfalte? A napriek tomu je dotyková plocha pneumatík často obmedzená na niekoľko štvorcových centimetrov. Dôležité je rešpektovať základné pravidlá bezpečnosti, aby ste sa zbytočne nevystavovali nebezpečenstvu.

Dotyková plocha pneumatiky je obmedzená dokonca aj za ideálnych podmienok. To si vyžaduje pravidelnú kontrolu tlaku v pneumatikách. Nevhodný tlak môže radikálne zmeniť veľkosť kontaktnej plochy ako je ilustrované nižšie:

Tlak by mal byť pravidelne kontrolovaný, pretože zdanie môže klamať.


Iný dôležitý bod sa týka uhla odklonu. Ako sme vysvetlili v našom sprievodcovi, čím je väčší uhol odklonu, menej je pneumatika v styku s vozovkou. Náčrt nižšie dokonale ilustruje túto situáciu:


Veľký uhol odklonu umožňuje ľahšie prechádzať zákrutami. Na druhej strane drasticky znižuje veľkosť dotykovej plochy!

Jedná sa o malé neznateľné zmeny, ktoré môžu mať významný vplyv na správanie vozidla.

Dotyková plocha musí byť neustále kontrolovaná aby sa predišlo riziku akvaplaningu. Potrebné je vedieť, že riziko akvaplaningu závisí rovnako na dotykovej ploche ako aj hĺbke drážok behúňa.

Pomer medzi výškou a dotykovou plochou

Ako je znázornené nižšie, tvar dotykovej plochy sa mení podľa výšky pneumatiky, ktorá je buď veľká (65, náčrt vľavo) alebo malá (35 náčrt v pravo).