Pre vyhľadávanie kliknite sem

Defekt: opraviť, alebo vymeniť pneumatiku

Nie je nič horšie pre vodiča, ako zistiť defekt tesne pred sadnutím si za volant. Alebo počuť zlovestný zvuk pneumatík na konci ich životnosti, keď pôjdete vo vysokej rýchlosti na diaľnici. Našťastie sme prešli dlhú cestu od 50tych rokov. Teraz už pneumatiky nepraskajú ako nafukovacie balóniky a moderné technológie ako je runflat alebo tubeless, umožňujú vyhnúť sa mnohým nepríjemnostiam. Dokonca aj štandardné pneumatiky nižšej triedy majú preverenú pevnosť.

Na tejto stránke si budete môcť informovať o:

Rôzne typy defektov.

Cudzie teleso : Vniknutie cudzieho telesa do behúňa pneumatiky vedie k rýchlejšej, alebo pomalšej strate tlaku. Za defekty sú vo všeobecnosti zodpovedné klince, skrutky, sklené črepiny, alebo ostré kamene.

Nesprávny tlak: na rozdiel od všeobecného presvedčenia, že nadmerný tlak je väčšie riziko, pravdou je opak, je to nedostatočný tlak. Jazda pri nedostatočnom môže fakticky poškodiť vnútornú štruktúru pneumatiky a zvýšiť jazdný odpor. Potom je veľmi vysoké riziko defektu a ťažko sa odhaľuje.

Správanie sa pri defekte.

Nejedná sa tu o otázku či vymeniť koleso, ale použiť najvhodnejšiu stratégiu na zníženie rizika nehody.

Častou reakciou býva zastaviť vozidlo pri prvých pocitoch plávania, alebo problémoch s udržaním smeru. Ale pri náhlej strate tlaku alebo až výbuchu je najlepšia reakcia mierne zrýchliť, aby sa dostatočne obnovilo vedenie na vozovke za účelom riadeného zastavenia.

Vedzte, že ak naďalej pokračujete v jazde s defektom pneumatiky, šance na jej opravu v servise sa drasticky znižujú.

Použitie spreja na defekty, alebo rezervného kolesa.

Sprej na defekty

Pokiaľ poškodenie nie je príliš veľké, je možné dočasne opraviť bezdušovú pneumatiku (bez duše) pomocou spreja na defekty. Sprej na defekty obsahuje penu, ktorá utesňuje poškodenia.

Pred odstránením cudzieho telesa je potrebné najskôr lokalizovať miesto defektu a vstreknúť obsah nádoby cez nafukovací ventil. Keď si sadnete opäť za volant, odporúča sa jazdiť zníženou rýchlosťou.

Rezervné koleso.

Pokiaľ pokus o dočasnú opravu kolesa nevyšiel, vhodné je použiť rezervné koleso. Preto nezabúdajte pravidelne kontrolovať tlak v náhradnej pneumatike.

Ne výmenu vášho kolesa, začnite tak, že zatiahnete ručnú brzdu a zaradíte rýchlosť, aby ste zaistili vozidlo počas tejto činnosti.

Povoľte matice na vašich diskoch, zdvihákom nadvihnite vozidlo a dokončite povoľovanie matíc, kým nevyberiete koleso. Potom nasaďte reverzné koleso a dotiahnite matice. Keď už je vozidlo na zemi, znova dotiahnite matice.

Rezervné koleso nemá pneumatiku ako ostatné a nedovoľuje jazdu rýchlejšiu ako 80 km/h! To by nemalo v žiadnom prípade dlhodobo nahrádzať pneumatiku s defektom.

Ako sa presvedčiť, či je pneumatika dobre opravená?

Prvoradé je navštíviť pneuservis pokiaľ nie ste vybavený súpravou na opravu bezdušových pneumatík a viete ju používať.

Niektoré bezohľadné servisy majú pokušenie vyúčtovať vám službu za cenu zlata.

Takto by mala byť pneumatika opravená:

  • Rozsah poškodenia by mal byť pod kontrolou.
  • Obnovená celistvosť vnútornej membrány.
  • Miesto prieniku cudzím telesom vyplnené.

Aby bol rozsah poškodenia skontrolovaný, je nevyhnutné zosadiť pneumatiku z disku a skontrolovať rovnako vnútornú, ako aj vonkajšiu stranu pneumatiky. Niekedy sa zdá byť pneumatika zvonku opraviteľná a nakoniec je nepoužiteľná.

Jednoduchá zátka nedostačuje na opravu pneumatiky, pretože nič nezaručuje, že vzduch nebude naďalej unikať. Nakoniec zablokovanie miesta priechodu vzduchu lepidlom nestačí, pretože dnu môže vniknúť vlhkosť a urýchliť koróziu kovových častí.

Aby bola oprava správna, musí sa vnútorná membrána vyčistiť, zbaviť sa nečistôt, utesniť a napustiť špeciálnym roztokom, pretože kaučuková zmes, ktorá zabezpečuje celistvosť je potrebná pre ideálny výkon.

Technológia runflat

Tieto pneumatiky pôvodne vyvinul Michelin (PAX) a dnes ich vyrábajú všetci veľkí výrobcovia. Profitujú z gumovej výstuže bočnice, ktorá umožňuje udržať váhu vozidla dokonca aj v prípade defektu, vďaka extrémne pevným bočniciam. V prípade defektu je možné pokračovať v jazde do najbližšieho servisu pri zníženej rýchlosti (80km/h). Pneumatiky runflat sú označené nasledovným značením na bočniciach v závislosti od výrobcov: ZP, SSR, ROF, EMT, RFT a BSR.

Nástrahy, ktorým sa treba vyhnúť pri výmene pneumatík

Je možné nahradiť pneumatiky runflat klasickými pneumatikami?

Je to možné, ale nutné je venovať pozornosť nasledovným bodom:

  • Musíte mať sadu na opravu pneumatík a rezervné koleso.
  • Ak je vaše vozidlo určené na používanie pneumatík runflat, použitie klasických pneumatík môže vyvolať nerovnováhu (pozrite si náš článok na masses non suspendues pre viac detailov).

Je možné vymeniť klasické pneumatiky za pneumatiky runflat ?

Nie, z viacerých dôvodov:

  • Potrebné je mať systém monitorovania tlaku (tpms) z dôvodu samonosnej funkcie bočníc.
  • pneus runflat vážia viac ako klasické pneumatiky a to bude mať negatívne následky na správanie vášho vozidla, ktoré nie je pre ne určené.
  • pneus runflat musia byť nainštalované na vypuklejších runflat diskoch (vpravo na fotografii nižšie), ktoré zabraňujú odpútaniu sa pneumatiky pri strate tlaku.

Je možné iba vymeniť pneumatiku s defektom?

Na rovnakej náprave ste povinní mať rovnakú úroveň opotrebovania (5 milimetrový rozdiel medzi hĺbkou hlavných drážok) a rovnakú pneumatiku (rovnaký dezén a rozmery). Vo väčšine prípadov budete musieť vymeniť 2 pneumatiky.

Čo sa týka vozidiel s pohonom 4 kolies, je lepšie vymeniť 4 pneumatiky, pretože výmena pneumatiky s defektom môže spôsobiť nesprávnu funkciu protišmykového systému, alebo kontrolu stability. Toto môže v určitých prípadoch spôsobiť vážne škody na vozidle. Pokiaľ sú ostatné 3 pneumatiky nové, alebo takmer nové, nemôžete vymeniť pneumatiku s defektom.