Pre vyhľadávanie kliknite sem

Čo treba vedieť o akvaplaningu

Jednou z najdôležitejších vlastností pneumatiky je schopnosť odvádzať vodu z plášťa pri jazde na mokrej vozovke.

Ako vzniká akvaplaning?

Akvaplaning vzniká keď sa voda dostane medzi pneumatiku a vozovku. Voda sa nazbiera sa v drážkach pneumatiky a vznikne vodný klin. Keď je tlak príliš vysoký a drážky nestíhajú vodu odvádzať, pneumatiky strácajú kontakt s vozovkou. Vozidlo sa nedá ovládať.

Aké sú príčiny?

Jedna z hlavných príčin akvaplaningu je opotrebenie pneumatík. Čím viac sú pneumatiky opotrebené, čiže čím je dezén plytší, tým je náročnejšie odvádzať nadbytok vody. Kontaktná plocha medzi pneumatikou a vozovkou (priľnavosť) sa zmenšuje a riziko akvaplaningu sa zvyšuje, najmä v zákrutách, pri brzdení alebo zrýchľovaní.

Fázy pred akvaplaningom
aquaplaning
Fáza 1
Mierny dážď, konštantná rýchlosť: riziko akvaplaningu je nízke. Voda je efektívne odvádzaná a kontakt medzi behúňom a vozovkou je optimálny.
Fáza 2
Horšie odvádzanie vody, zvýšená rýchlosť, množstvo vody na vozovke sa zvyšuje. Schopnosť pneumatiky odvádzať vodu je znížená.
Fáza 3
Medzi pneumatikami a vozovkou sa vytvára vodný klin. Drážky v behúni nestačia odvádzať vodu. Pneumatiky nepriliehajú k vozovke a auto sa dostáva do šmyku.

Následky podhustenia pneumatík

Aj malé podhustenie zvyšuje riziko akvaplaningu.

Tlak pneumatiky Rýchlosť Vysvetlenie
2.4 bar (35psi) 0 km/h Celá plocha behúňa (tmavá časť na obrázku) je v kontakte s vozovkou.
2.4 bar (35 psi) 100 km/h Kontaktná plocha je menšia, ale vďaka žliabkom na pneumatike je voda účinne odvádzaná.
2 bar (30 psi) 100 km/h Kontaktná plocha pneumatiky s vozovkou je nižšia. Riziko akvaplaningu je vysoké.
1.7 bar (25 psi) 100 km/h Voda sa dostala pod pneumatiku. Tu sa takmer stratil kontakt s vozovkou, jedná sa o akvaplaning. Vtedy je vozidlo neovládateľné.