Tramlining: jav plávania
Možno ste už mali pocit drobných záchvevov na volante, alebo pocit straty kontroly nad vozidlom, keď ste jazdili na úsekoch cesty s vyjazdenými koľajami.
Tento jav sa nazýva "tramlining" v anglofónnych krajinách, ktorý prekladáme ako plávanie a ktorý sa vysvetľuje ako snahu pneumatík nasledovať vyjazdené koľaje ako to robí električka na koľajniciach.
Našťastie tento jav vo všeobecnosti trvá len niekoľko sekúnd. Výnimkou sú vodiči, ktorí musia pravidelne jazdiť po zle udržiavaných cestách. Pre tých je zníženie javu tramlining skutočnou nutnosťou.
Vplyv pneumatík
Ako viete z vlastnej skúsenosti, alebo prostredníctvom tejto stránky, pneumatiky nie sú žiadne obyčajné papuče, ktoré si prilepíte na disky a viac sa o ne nestaráte.
Vlastnosti pneumatiky určujú správanie sa vozidla na ceste a v našom prípade sklon vozidla k "tramlining".
Kritériá, ktoré môžu viesť k tramlining:
- Extrémne výkonné pneumatiky (s menším počtom drážok) sú vo všeobecnosti citlivejšie ako pneumatiky s výraznejším dezénom. To vysvetľuje fakt, že kontakt s vozovkou je dôležitejší pre športové pneumatiky ako pre pneumatiky osobných automobilov. Sú teda citlivejšie na chyby na vozovke.
- Čím je širšia pneumatika, tým má lepšiu priľnavosť. Následkom toho bude citlivejšia na efekt tramlining.
- Rázvor, ktorý zodpovedá vzdialenosti medzi dvoma kolesami na tej istej náprave, tiež prispieva k tomuto javu. Čím je výraznejší rázvor, tým je lepšia priľnavosť a zvýši sa citlivosť na tramlining.
- Opotrebovanie odpruženia hrá rovnako svoju rolu pri zvýšení náchylnosti na tramlining. Jednoduchá výmena opotrebovaných dielov odpruženia značne zníži tento jav.
- uhol odklonu, ak je negatívny, bude podporovať tramlining, pretože umožňuje agresívnejšie prechádzať zákrutami.
- pneumatiky runflat posilňujú tendenciu k tramliningu, kvôli tuhým bočniciam pneumatiky, ktoré prenášajú chyby na vozovke na odpruženie a riadenie.