Pre vyhľadávanie kliknite sem

Nastavenie geometrie a zbiehavosti pneumatík

Pokiaľ nie ste ostrieľaný vodič s rozsiahlymi znalosťami z mechaniky a s adekvátnou výbavou, nemali by ste modifikovať nastavenie geometrie.. Každé vozidlo vyžaduje optimálne nastavenie l'angle de carrossage, l'angle chasse et de l'angle de pincement ktoré majú spôsobilosť meniť len mechanici, pretože tu záleží na každej desatine milimetra.

Geometria spočíva v skontrolovaní a nastavení 4 kolies. Tento úkon stojí od 50 do 100 eur v Západnej Európe.

Zatiaľ čo ceny sa môžu zdať príliš vysoké, nesprávne nastavenie môže mať závažné následky na životnosť pneumatiky a spôsobiť ďalšie náklady ako aj zlý pocit z riadenia.

Pred ponorením sa do technickejších úvah, je dôležité položiť si niektoré otázky týkajúce sa geometrie.

Je nastavenie geometrie rutinný postup, ako napríklad výmena oleja?

Nie, nastavenie geometrie je špeciálny postup, ktorý sa musí vykonať, len ak si všimnete nasledovné javy:

  • Vozidlo zatáča vľavo, alebo vpravo na rovnej ceste.
  • Nepravidelné opotrebovanie pneumatík.
  • Volant nie je v osi.
  • Pneumatiky zavíjajú bez zjavného dôvodu.

Musím vykonať kontrolu geometrie vždy keď vymením pneumatiky?

Všeobecné pravidlo je, že túto kontrolu nemusíte vykonávať, pokiaľ máte tie isté rozmery pneumatík ako tie predchádzajúce. Zmena rozmerov pneumatík si vyžaduje kontrolu geometrie. Vedzte tiež, že väčšina servisov ponúka túto kontrolu automaticky v rámci bezpečnosti.

Nastavenie, čo to presne je?

Nastavenie kolies je kontrola a nastavenie nasledovných uhlov: uhol odklonu, uhol záklonu a uhol zbiehavosti (rovnobežnosť).

Každé auto má veľmi presné miery, ale niektorí fanúšikovia radi robia zmeny a prispôsobujú správanie svojich vozidiel. Nastavenie geometrie je v milimetroch a vykonáva sa špecifickým zariadením: plošina na meranie geometrie.


Uhol odklonu

Vyjadruje sa v stupňoch. Uhol odklonu je negatívny, keď je vrch pneumatiky mierne naklonený do vnútra vozidla. Pozitívny je keď sa vzďaľuje od vozidla.

Negatívny uhol umožňuje športovým vodičom agresívnejší prechod zákrutami. Na oplátku, stráca sa priľnavosť na rovinkách, čo škodí brzdeniu a silnému zrýchleniu.



Uhol záklonu

Tiež sa udáva v stupňoch a tento uhol vyjadruje rozdiel medzi kolmicou k vozovke a osou otáčania kolesa.

Zodpovedný je za stabilitu pri vysokých rýchlostiach a uhol natočenia kolies. Obyčajne nie je uhol záklonu meniteľný, modifikácia je len v prípade za účelom nastavenia rovnováhy po nehode.



L'angle de pincement / parallélisme

Uhol zbiehavosti, alebo uhol rozbiehavosti zodpovedá rozdielu medzi smerom kolies a pozdĺžnou osou vozidla. Ak sa imaginárne čiary zbiehajú a pretínajú pred vozidlom, hovoríme o uhle zbiehavosti. Ak nie, hovoríme o uhle rozbiehavosti (otvorenie).


Aby sa zabezpečila celková rovnováha mechanických síl, pohon zadných kolies vozidla je často charakterizovaný uhlom zbiehavosti, zatiaľ čo pohon predných kolies bude mať zvyčajne uhol rozbiehavosti.




Záver je taký, že je nevyhnutné uistiť sa, aby uhly boli vhodne nastavené.

Bez ohľadu na to, či je vaše vozidlo vybavené najnovšou generáciou pneumatík s maximálnou životnosťou. Nesprávne nastavenie niekoľkých milimetrov premôže aj najuznávanejšie pneumatiky v rámci životnosti