Automobilové pneumatiky

Hustenie pneumatík dusíkom

Ak čítate články v odbornej tlači alebo špecializované fóra, možno máte pocit, že hustenie pneumatík dusíkom je o niečo rozšírenejšie ako hustenie pneumatík kyslíkom. Je pravda, že hustenie dusíkom je zaužívané v obchodnom a vojenskom sektore letectva, pri automobilových pretekoch a pri veľkých zemných a dopravných strojoch.

Bol by prechod na dusík zaujímavý pre každého? Nie celkom.

Vzduch, ktorý dýchame obsahuje 78% dusíka, 21% kyslíka a 1% ostatných plynov. Dusík je teda vo veľkom množstve zastúpený vo vzduchu, ktorým rozpíname naše pľúca. Keď vieme, že hustenie dusíkom umožňuje dosiahnuť maximálne 99% hladinu dusíka, rozdiel sa zdá byť zanedbateľný.

Ako všetky plyny, aj dusík sa rozpína pri zvyšovaní teploty a kondenzuje pri ochladzovaní. V praxi to znamená, že každé zvýšenie teploty o 8°c, zvýši tlak o 0.1 bar a naopak.

Porovnanie

  1. Tak ako kyslík, aj dusík je citlivý na zmenu teploty. Z toho vyplýva, že na jeseň je treba jemne zvýšiť tlak v pneumatikách.
  2. Tak ako kyslík (červená), aj dusík (modrá) uniká cez gumu, avšak pomalšie.
  3. Napriek tomu, že hustenie dusíkom chráni súčiastky pred koróziou (dusík, narozdiel od kyslíka odpudzuje vlhkosť), treba pripomenúť, že atmosférický tlak umožňuje kyslíku neustále vnikať do pneumatiky z vonkajšej strany. Korózia teda v určitej miere vzniká stále.

Výhody

  1. Hustenie dusíkom znižuje prirodzený tlak (bez vonkajšieho zásahu) v menšej miere ako hustenie kyslíkom. Je vhodné pre autá, s ktorými sa často nejazdí, pre prívesy a karavány.
  2. Dusík je navyše plyn, ktorý reaguje veľmi mierne na zvýšenie teploty pri valivom odpore pneumatík. Umožňuje dosiahnuť vysokú rýchlosť na trati bez toho, aby narušil výkon pneumatiky.

Nevýhody

  1. Cena za hustenie dusíkom nepredstavuje zanedbateľnú položku v porovnaní s okolitým vzduchom, ktorý je zdarma.
  2. Niekedy je náročné zásobiť sa čistým dusíkom, čo môže viesť k nebezpečnej jazde (najmä jazdenie na podhustených pneumatikách).

Ak chcete pripraviť pneumatiku na hustenie dusíkom, nikdy nepoužívajte vývevu. V opačnom prípade nenávratne poškodíte vnútorné štruktúry pneumatiky, ktoré zabezpečujú jej správne fungovanie.

Pokračujte v prehliadaní bez súhlasu >
O súboroch cookies a iných sledovačoch
Pneuleader.sk (AD TYRES) a jej partneri (Google, Hotjar, Microsoft) používajú súbory cookies a ďalšie sledovače (webstorage), aby zaistili správne fungovanie stránok, uľahčili vám prehliadanie stránok, vykonávali štatistické merania a prispôsobovali svoje reklamné kampane. Súbory cookies a iné sledovače uložené vo vašom zariadení môžu obsahovať osobné údaje. Bez vášho slobodného a informovaného súhlasu neumiestňujeme žiadne súbory cookies ani iné sledovače okrem tých, ktoré sú nevyhnutné pre fungovanie stránok. Váš výber uchovávame 6 mesiacov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať tak, že prejdete na stránku cookies a iné sledovače. Môžete sa rozhodnúť pokračovať v prehliadaní bez súhlasu s ukladaním súborov cookies alebo iných sledovačov. Ich odmietnutie nebráni prístupu k službám. Ak chcete získať ďalšie informácie, pozrite si stránku so súbormi cookies a ďalšími sledovačmi.
Prispôsobiť cookies
LiveChat