Pre vyhľadávanie kliknite sem

Opotrebovanie pneumatík

1. Legálna hĺbka drážok je určená meracími bodmi opotrebovania

Európske predpisy prikazujú minimálnu hĺbku drážok, ktoré ešte dokážu účinné odvádzať vodu. V závislosti od krajiny sa môže meniť, ale vo všeobecnosti to je 1,6 mm.

Väčšina pneumatík má v drážkach behúňa meracie body opotrebovania,ktoré ukazujú vodičovi, kedy je potrebné vymeniť pneumatiky.

merací bod opotrebovania

Existujú aj iné systémy na meranie opotrebovania pneumatík:

  • Číslicový merací bod opotrebovania, ktorý je vyrytý na behúni a pozostáva z viacerých číslic, ktoré sa postupne strácajú.
  • Zmena farby. Vnútorná guma sa zafarbí na fluoreskujúco oranžovú, keď je pneumatika opotrebovaná.
  • Hĺbkomer (tento nástroj kúpite v každej predajni pre automobily)

2. Opotrebovanie pneumatík: diagnostikujte problémy

Dôležité je môcť určiť abnormálne príčiny opotrebovania behúňa. Veľmi často je spojené s nesprávnym tlakom (podhustenie alebo prehustenie) ale aj inými faktormi (mechanické problémy – rovnobežnosť, vyváženie, odpruženie, prevody) môžu byť tiež príčinou predčasného opotrebovania pneumatiky.

Problémy s opotrebovanímPríčiny
Okraje behúňa (boky behúňa) sa opotrebúvajú rýchlejšie ako stred behúňa.

Okraj pneumatiky
Podhustenie
Pneumatiky sa dlho nezamieňali
Prejazd zákrutami pri veľmi vysokej rýchlosti
Nevhodné disky a pneumatiky
Stred behúňa sa opotrebuje rýchlejšie ako okraje.

opotrebovanie behúňa pneumatiky
Prehustenie
Nevhodné disky a pneumatiky
Pneumatiky sa dlho nezamieňali
Jedna strana pneumatiky sa opotrebúva abnormálne rýchlo.

abnormálne opotrebovanie pneumatiky
Pneumatiky sa dlho nezamieňali
Nesprávne nastavené kolesá, problémy s geometriou a rovnobežnosťou
Jedno miesto (alebo viac) behúňa sa abnormálne opotrebúva.

abnormálne opotrebovanie pneumatiky
Zlý stav prvkov zavesenia a odpruženia
Nesprávne vyváženie pneumatík
Náhly rozbeh alebo brzdenie
Podhustenie
Diagonálne opotrebovanie

diagonálne opotrebovanie
Nesprávne nastavené koleso, problém s geometriou a rovnobežnosťou.
Podhustenie
Pneumatiky sa dlho nezamieňali
Nesprávne vyváženie pneumatík

3. Výhody VAI (Vizuálny indikátor nastavenia)

Predčasné opotrebovanie pneumatík môže byť pôsobené chybou v rovnobežnosti. Vizuálny indikátor nastavenia (VAI) je systém,ktorý umožňuje odstrániť problém so zbiehavosťou, kontrolou opotrebovania na každom kolese, bez elektronického meracieho systému. VAI sa skladá z piatich párov kaučukových lamiel umiestnených na okrajoch pneumatík. Po niekoľkých tisícoch kilometrov stačí porovnať stupňovité indikátory veľkosti od jedného po štyri milimetre a preveriť či je opotrebovanie okraja pneumatík rovnaké na oboch stranách nápravy.

vizuálny indikátor nastavenia vai

Zábeh

Je nutný zábeh automobilovej pneumatiky?

Áno, dôležité je vykonať ľahkých zábeh pneumatiky.

Počas výroby sú pneumatiky pokryté lubrifikantom, aby bolo možné ich vyklopenie z formy. Tak isto aj pri predaji sa stále na pneumatike nachádza malá časť lubrifikantu.

Preto je potrebné jazdiť nižšou rýchlosťou počas prvých kilometrov pneumatík (200km-400km).

Charakteristiky každej pneumatiky sú odlišné v závislosti od značky a dezénu, preto nejaký čas trvá kým si zvyknete na svoje nové pneumatiky.

Preto sa v prvom rade vyhýbajte prudkému brzdeniu, alebo prudkej akcelerácii.