Má hmotnosť diskov a priestor pre cestujúcich rovnaký dopad na výkon vozidla? Inak povedané, je možné porovnať nárast hmotnosti o 5 kg na kolesách vozidla s nárastom hmotnosti o 5 kg v priestore pre cestujúcich? Nie, pretože koleso (disk a pneumatika) je neodpružená hmotnosť vystavená 2 silám:
Neodpružená hmotnosť je časť vozidla, ktorá nasleduje nerovnosti na vozovke.. Nárast o 1kg neodpruženej hmotnosti sa rovná nárastu niekoľkých kíl odpruženej hmotnosti
Pre optimalizáciu výkonov v lete je prvotné znížiť neodpruženú hmotnosť vášho vozidla, aby sa zlepšila akcelerácia, brzdenie, držanie na vozovke, komfort a znížila spotreba, .
Pre optimalizáciu výkonov v zime, je dôležité držanie na ceste. Lepšie je mať ťažšie kolesá, aby sa zlepšila priľnavosť na držanie na vozovke, pretože kontaktná sila medzi cestou a kolesom bude vyššia. Pre toto mnoho ľudí používa zímné plechové disky, často ťažšie a hliníkové disky v lete.
Čím je koleso ťažšie, tým viac treba sily, ktorá ho uvedie do pohybu, alebo zastaví tento pohyb.
Ťažké koleso vyžaduje väčší krútiaci moment motora, čo znižuje zrýchlenie. A naopak, čím je koleso ľahšie, tým je lepšia akcelerácia.
Ľahšie je zastaviť rotujúce 1kg koleso ako 100kg, pretože to má zotrvačnosť. Čím je koleso ťažšie, tým sú brzdy menej účinné.
Spotreba vášho vozidla z časti závisí od energie, ktorú musí vyprodukovať motor, aby akceleroval.
Ako sme predtým videli, ľahšie koleso spotrebuje menej energie na akceleráciu.
Motor je teda menej namáhaný s ľahšími kolesami pri rovnakej akcelerácii, čo vám ušetrí palivo
Hmotnosť disku nie je jediný spôsob ako zvýšiť výkony vášho vozidla.